Sinds 2009 organiseert stichting Scarabee elk jaar twee nieuwe kunstprojecten langs de route van de Airborne Wandeltocht. Deze ArtBorne projecten hebben als thema ‘vrijheid en herdenken’. Hiermee wil Scarabee de wandelaars verrassen en de betekenis van deze herdenkingstocht op een hedendaagse manieren verrijken. De projecten nodigen de wandelaars uit tot deelname waardoor de betekenis ervaren kan worden.
Herdenken maakt ons er bewust van dat vrijheid fragiel is, zeker nu de wereld op vele plekken in brand staat door oorlogen.
De jury koos dit jaar voor schetsontwerpen van Rob Voerman (Arnhem) en Maurice Meewisse (Rotterdam) voor realisatie tijdens ‘de Airborne’ op de eerste zaterdag van september.
Rustplaats Maurice Meewisse
Voor de wandelaars betekent rustplaats in eerste instantie ‘even uitrusten’ tijdens de wandeltocht. Maar de militaire opstelling van meer dan 300 uniforme krukjes – in rijen en op manslengte afstand – legt een link naar de grafstenen op de Airborne begraafplaats. Dat wordt versterkt door een geluidscompositie van Ishtar Bakhtali. De grafstenen markeren de laatste rustplaats van gesneuvelde militairen uit WOII. Zij hadden de moed om hun leven te geven waardoor wij in vrijheid kunnen leven. De wandelaars worden uitgenodigd om plaats te nemen en de slachtoffers te gedenken, zowel die van WOII als van de oorlogen die nu wereldwijd woeden.
Het project staat aan de Dunolaan (routes 15, 25 en 40 km.) op landgoed de Duno.
Een enorme ruïne rijst op in het bos. Achter deze entree hangen foto’s van verwoeste gebouwen uit WOII en uit de Oekraïne oorlog.
Tijdens een recent werkbezoek aan Oekraïne werd Rob Voerman geraakt door de enorme verwoesting in de stad Izyum, nabij de frontlinie. Op één van de ruïnes van een flatgebouw heeft iemand een brandende kaars geschilderd: het symbool voor hoop. Het project Waak-Vlam legt een link met de bezetting van Arnhem tijdens de Tweede Wereldoorlog. De geschilderde kaars krijgt daardoor tijdens de Airborne Wandeltocht een breed en nieuw publiek. Wandelaars zullen worden uitgenodigd om een kaars te beschilderen en er worden door Sander Luske ontworpen keramische kaarsenhouders weggegeven. Bij de uitvoering zijn vluchtelingen uit Oekraïne betrokken en er wordt muziek gemaakt door Oekraïense musici.
Enkele tientallen meters ervoor hangt een gedeeltelijk beschadigd verkeersbord met ‘Afslag Izyum’. Het is een verwijzing naar het begin van de oorlog in Oekraïne, toen Oekraïners verkeersborden saboteerden om de optrekkende Russen te desoriënteren.
Het project staat langs de 10 km route aan de Brede Laan op landgoed Hoog Oorsprong.